KAAPVERDIE, DE MORNA (1)

Kaapverdië is een eilandengroep voor de kust van West-Afrika, 600 km ten westen van Senegal en ca. 1600 km ten zuidwesten van de Canarische eilanden. Samen met Piet, die Portugees spreekt, wandelde ik in 2007 op de eilanden São Nicolau, Santo Antão en Santiago. Het zijn droge eilanden, niet erg groen zoals de naam belooft. Maar veel wandelingen zoeken de groene gedeeltes op en die zijn erg vruchtbaar. Al met al een schitterend wandelgebied, met name het noorden van Santo Antão waar van de hoogvlakte de paden 700 tot 800m de diepte in duiken. De bewoners hebben langs de steile wanden vernuftige stenen trappen aangelegd. Santo Antão is alleen bereikbaar per boot vanuit Mindelo op São Vicente, de geboortestad van Cesaria Evora. De Kaapverdische morna is een mix tussen fado (verlangen, heimwee) uit Portugal en een Afrikaanse-Braziliaanse invloed.

Cesaria Evora: Sodade

Lees verder

FLAMENCO (1)

Innovatieve flamenco werd uitgevoerd door het echtpaar Lole y Manuel. Het album Nuevo Dia (1975) was een fusie tussen flamenco en Arabische muziek, ook is er enige invloed van de hippie-muziek.

Lole Montoya bezingt het aanbreken van een nieuwe dag. De vertaling is van mij, met hulp van Luc Stevens.

Lole Y Manuel: Nuevo Dia

El sol, joven y fuerte,                         De zon, jong en krachtig
ha vencido a la luna,                         Heeft gewonnen van de maan
que se aleja impotente,                     Die zich onmachtig terugtrekt
del campo de batalla.                         Van het strijdtoneel

Lees verder

FRANSE ROCK

Het boekenweekgeschenk 2015, van Dimitri Verhulst, gaat over een man die met het kind van zijn inmiddels gestorven minnares, naar Avignon rijdt om herinneringen op te halen en in de auto een CD van Alain Bashung (1947-2009) afspeelt, met name het nummer (uit 2001):

Alain Bashung: La Nuit Je Mens

La Nuit je Mens                               Ik lieg de nacht

On m’a vu dans le Vercors                 Men heeft mij gezien in de Vercors
Sauter à l’élastique                             Bungy jumpend
Voleur d’amphores                             Ik heb amforen gestolen
Au fond des criques                            op de bodem van de baai
Lees verder

BACHATA

Op salsales waren dans twee en drie de montuno en bachata. De montuno is een wat statiger dans uit Cuba, maar de passen en figuren zijn hetzelfde als bij de bachata uit de Dominicaanse Republiek die wat meer losheid van de heupen vereist en wervelender is.

In het artikel over de merengue en kwam Juan Luis Guerra aan bod. Van dezelfde zanger een seksueel getinte bachata, over de wens van een man om een vis te worden en bellen (burbujas) van liefde te blazen in het aquarium van zijn geliefde.

Juan Luis Guerra: Burbujas de amor

Lees verder

KERSTMIS: FEEST VAN HET LICHT

“Tradities komen en tradities gaan”, daar moest ik aan denken bij de discussie over Zwarte Piet. Nieuwe tradities zijn de laatste decennia geïntroduceerd of geïmporteerd waar ik in mijn jeugd nog nooit van had gehoord: Valentijnsdag (14 feb) en Halloween (31 okt). Lokaal zijn daar nog enige tradities bijgekomen zoals hier en daar pompoenoogstfeesten en wijnfeesten. Het Kerstfeest dat wij vieren kent een lange traditie maar is in de loop der tijden ook aardig veranderd.

Een klein gedeelte van de zon bereikt de aarde en slechts een klein gedeelte van de energie die ons bereikt wordt door ons daadwerkelijk benut. De zon is van ons allen. Al vroeg realiseerden de volkeren zich dat men veel te danken had aan de zon, de zon werd als een god vereerd. In sommige tijden als de voornaamste god, maar ook soms als de enige god, zoals in Egypte onder farao Amenophis IV (1375-1358).

Michael Atherton: Ancient Egyptian Music – Creator Sun God

Lees verder